Robert Sanga

Robert Sanga

Saturday, February 13, 2010

Om Skolen

Om Skolen
Av Robert Sanga
Dato: 13-02-2010

Jeg begynte å lære norsk fra mars, 2008 i Senter for norskoplæring og Flytningkontoret, Kristiansund Kommunne. Det var litt vanskelig for første gang fordi norsk språk var helt ny for meg. Min første tekstbok boka heter Ny i Norge og det var veldig bra.

Lærer Einar Strømvåg er snill og flink til å lære meg god norsk. Jeg har lært norsk i sin klass for rundt ett år. Skolen startet fra klokka 8:30 og sluttet 12:30. Etter skolen er ferdig sier vi takk for i dag. Jeg prøve mange skriftly, muntly og gramatikk oppgaver i klassen og i hjemme også.

Jeg sysnes at det er mye lessjon i grammatikk å huske. Det er viktig å lesser verbliste hverdag. Jeg går på skolen fra Mandag til Fridag. Det er rundt førti fem nasjonale fra hele verden som er deltaker på skolen. Jeg har mange venner og fleste av dem er fra hjemlandet mitt i tillegg til Somalia, Irag, Palestine, Thailand, Russland, Philipine, Brasil og Eriteria. De er også på norskkurs i forskjellige klasser.

Jeg har tatt norsk prøve nivå A-2 og var beståtte i både skriftlig og muntlig i juni, 2009. Jeg var veldig glad og laget fest sammen med mine venner. Etter ferdig med det, flyttet jeg klasset mitt til lærer Siv Rasmussen å ta norsk prøve A-3. Den klass var også kjent som spør 3 og trengte å øve mye mer enn tidligere.

Jeg har tatt og beståtte norskprøve A-3 eller B-1 som alle kjenner. Det var kjempebra. Jeg forsetter å lære Bergenstest nivå B-2 kurs i Elizabeth klass. Nå er jeg på høyest nivå i norsk klass ikke bare på skolen men i fleste av byene i landet. Jeg vet at både flyktningkontoret og lærer Christian Bendixen fra Euroskolen har hjulpet meg å komme inn i denne klass. Jeg vil prøver så mye som mulig å bestå disse Bergenstest.

Norsk språk er jo den eneste viktiges språk i Norge. Kommune og Staten bruker flere milliarder kroner å lære norsk til mange invaderer. Nå vet jeg hvordan skal jeg snakke norsk fordi jeg har lært det for mer enn ett og halv år. Etter ferdig med Bergenstest, vil jeg forsetter mine fremtid utdanning i universitet med godkjent studied jeg hadde fra Delhi Universitet.

1 comment:

  1. Kjære Robert / Sui Than Sanga
    Jeg har nå lest gjennom alle blogginnleggene dine, bortsett fra selvfølgelig det som er skrevet på chin. Det er interessant å lese hva du skriver, hvordan du oppfatter livet i Kristiansund og Norge. Det er også fint å se hvordan det norske språket ditt har utviklet seg, det blir stadig bedre. Å skrive denne bloggen gir deg også god trening i å uttrykke deg på norsk. Jeg ser fram til å følge deg og bloggen videre.

    ReplyDelete