Robert Sanga

Robert Sanga

Wednesday, February 10, 2010

Penger og andre verdier

Penger og andre verdier

Av Robert Sanga
07-02-2010

Det er vanskelig å si om penger er viktigere enn andre verdier. Jeg har egne synspunkter på det. Jeg mener at begge to er viktige. Jeg vet at ingen kan tenke å ha et godt liv uten dem. Alle trenger og setter høy pris på dem.

Penger er som gjør forskjell mellom rike og fattige. Den rike har mer penger enn fattige. Det tar lang tid til å bli rik, men noen kan med en gang ved vinner av lotto. Det er det alle drømmer og snakker om.

Det er lett å misbruke penger hvis noen blir rike over natta. Jeg synes at det er best å bli rike ved å jobbe hardt og spare pengene. Jeg vet at det er vanskelig å bruke penger på riktig måte.

Med penger kan vi kjøpe nesten alt vi ønsker å ha i dag. Men jeg synes at det er ikke mulig å kjøpe kjærlighet og helse. Det er fordi jentene ikke kan bare elske menn i hele tid på grunn av sine rikdom. Det tar tid og penger å elske noen. Det er sant.

Vi kan sjekke med lege men vi kan ikke kjøpe sunnhet og helse. Manger dyre medisiner kan gjøre oss friske. Med hjelp fra dem kan vi være sterke for kort tid, men ikke hele tiden.

Jeg har deltid jobb ved siden av skolen. Jeg jobber for å tjene penger og kjøpe ting som jeg bruker i mitt daglige liv. Jeg synes at alle arbeider i verden jobber å ha det godt.

Verdier er ting som gjør at vi trives i livet. Noen verdier kan vi kjøper, men det er noen verdier som penger kan ikke kjøpe. Jeg vet at mennesker kunne ikke ha det nok både verdier og penger dem. 

Noen setter pris på sine egne kulturer, tradisjonelle, maten de spiser, måten de danser og så videre. Enkelte etniske grupper og innvandere verdier egne språk og maten av sosialisering med andre med mennesker. Det er bra i moderne flerkulturelle samfunn som i dag. 

Troverdighet og ærlighet er en viktig del av samfunnet. Det er noen som verken penger eller verdier ikke kan kjøpe. Det er fordi man kan miste både vennskap og tilhørlighet til sosiale nettverk, hvis man jukser eller stjeler noen verdslig ting fra andre personer. 

Penger har ikke noen verdi hvis man begynner å misbruke det. Dette kan være et stort problem blant unge som vet ikke helt om hvordan de skal spare eller bruker pengene på. Jeg mener at det er viktig å verdsette ting som vi eier. 

Det er også veldig viktig å leve at verdifull liv. Alle bør verdiene sine tror og synskpunkter. I forhold til religion er det viktig å sette pris på hva man tror og tilhører til. Man bør respektere religion og verdier på andre trossamfunn også :)
------------



No comments:

Post a Comment