Robert Sanga

Robert Sanga

Tuesday, June 1, 2010

Om Nyheter og Aviser

Av Robert Sanga
Datert: 01-06-2010

Jeg synes at det er viktig å følge med på hva som skjer i verden. Det er forskjellige muligheter å få nyheter i moderne samfunn i dag. Vi kan vite nyheter så raskt på grunn av høyt teknologi utvikling nivå. Jeg får nyheter fra avisene, radio og TV.

Jeg liker å lese flere typer avisene. Det er fordi jeg er glad i å få nyheter fra forskjelliger områder. Jeg gradvis må endret min måte å lese avisene fordi jeg flyttet fra ett land til et annet. Jeg leste burmesisk aviser da jeg var i hjemlandet og indiske aviser i New Delhi og norsk aviser i Norge.

Av og til leste jeg en av de mest kjent indiske aviser som heter ”The Time of India” gjennom internett. Mens bruker jeg mye tid å se på burmesisk nyheter som er produsere av Democratic Voice of Burma (DVB) fra Oslo, Voice of America fra New York og Mizzima fra både New Delhi og Bangkok. Jeg abonnerte deres tv nyheter produksjonen som de lastet opp på youtube. Det er trist å høre om vanskeligheter som vanlig folk har møttes i sine daglige liv på grunn av diktator.

Jeg pleier å lese Nyhetsbrev om hjemlandet på norsk fra den norske burma komité. Det ansvarlig personene for denne internett avis er veldig flink å beskrive nyheter. De skriver nyheter i veldig interessant måte. Den nettsted interlinks med alle viktig politiske nyhets om hjemland med andre avisene i både engelsk og norsk språk.

Jeg leser forskjellig typer norske aviser og ser nyheter på norsk rikskringkasting (NRK) om kvelden. Det er spennende å se på dagsrevyen som de kringkastet om klokka sju, hver kveld. Den program er veldig informative for alle som bor i Norge. Jeg synes at det er en fin måte å lære mer norsk. Jeg vet at politikere kan bruker medier og kommunikasjon å spre sin ideologi også.

2 comments:

  1. Nice to see your blog but when i have tried to read i could not do that on account of not understanding the font which was existed in your blog any way this is well done

    ReplyDelete
  2. Hi Joelthang, It will be good to write in Chin and English but at this point of time, I need to improve my Norwegian language skills.
    Sincerely, Sanga.

    ReplyDelete