Robert Sanga

Robert Sanga

Monday, April 5, 2010

Utdanningen Min

Utdanningen Min

Av Robert Sanga
Dato: 04-03-2010

Jeg begynte skolen da jeg var liten. Jeg har ikke vært i barnehagen fordi det ikke var den i min fødeby. Jeg vokste opp i en ikke så stor hjemby. Jeg studiet grunnskolen i Satawm, Kalaymyo områder.

Hjemlandet mitt har forskjellige typer skoler. Det er skole fra første trinn til fjerde for barna og fra fjerde til åttende for ungdom. Fra åttende til tiende trinn er kjent som høyere grunnskole utdanning. Grunnskole utdanning er i ti år og det er det samme som i Norge, men det er ikke obligatorisk å ta grunnskole utdanning i mitt hjemland.

Studentene kan gå direkte til høgskolen etter de ferdige med grunnskolen. Men jeg gjorde ikke det fordi jeg måtte flytte til India som flyktning. Det er trist at mange barn og unge også må flytte på grunn av militær diktatur.

Jeg fortsatte utdanningen min i New Delhi, India. I Juli, 1997, studiet jeg i Savior Convent Senior Secondary School for et år. Senere, fikk jeg opptak i Oxford Senior Secondary School som er en av det beste skolen i landet. Jeg har bestått videregående skole med høy nivå studiepoeng fra den skolen og forsatte høgskolen i August, 2001. Jeg studiet master grad i Statsvitenskap (Political Science) fra både Dyal Singh College, Delhi University og Indira Gandhi National Open University.

Jeg er glad for å være sammen med andre elevene og stuere på skolen. Jeg synes at det er bra å ha en hyggelig tid sammen med venner. Jeg har gjort forskjellige typer jobber før jeg fikk en sjanse til å komme til Norge. Jeg synes at det er bra å kombinere med utdanning.

Jeg prøver å finne et godt sted for videre studier innen logistikk eller statsvitenskap igjen. Jeg har både studier og jobb erfaring med den. Jeg håper å få opptak ved høgskolen med min godkjente utdanning fra hjemland og India. Jeg er glad i å lære Bergenstest akkurate nå og håper å bestått det snart. Jeg vet at norsk språk er det viktigste språk i Norge.

1 comment: