Av Robert Sanga
1) Kan du forteller litt om deg
selv?
-
Jeg heter Karl Marx og jeg er født 5. mai, 1818 i Trier, Tyskland. Så jeg er
tysk, og jeg liker å reise til forskjellige steder i Europa. Jeg er ganske åpen
og lett å prate med. Jeg liker å filosofere ganske mye over samfunn. Det er
fordi jeg er glad i samfunnsvitenskap.
2) Hvorfor kritiserer du den tidligere
filosofien?
-
Det er fordi tidligere filosofi var veldig opptatt av å fortolke verden. De glemte
hva som er viktigst. Jeg mener at å gjør noen forandring er viktigere enn å
fortolke verden. Så er det naturlig for meg å kritisere tidligere filosofi.
3) Hva mener du med
materialistisk historie?
-
Jeg synes at all historie er historien om klassekamp mellom de velstående og de
ikke-velstående. Disse klassene fungerer som tese og anti-tese i historiens
dialektiske prosess. Historisk utvikling har en bestemt rekkefølge og hvert
stadium innebærer at samfunnet organiseres på en bestemt måte.
Det
første av historiens stadier var ur-kommunismen. Det viktigste kjennetegnet ved
dette stadiet var at samfunnet var organisert uten arbeidsdeling. Dette stadium
ble avløst av slavetiden, hvor det meste av det produktive arbeidet ble utført
av slaver. Deretter fulgte føydalismen. Det betyr at jorden ble eiet av
godseiere og de fleste bønder var leilendinger.
Under
føydaltiden ble nye verdener, nye landområder, oppdaget. Disse nye landområdene
representerte nye råvarekilder og nye markeder. Det ble funnetopp nye maskiner,
og befolkningen vokste. Av disse grunner gikk føydalsystemet i oppløsning og en
ny organisering av samfunnet tvang seg frem. Denne nye organiseringen var
kapitalismen. Dette vil gå over i den nest fase, sosialismen.
Til
slutt vil man få et klasseløst samfunn hvor det ikke vil være behov for noen
stat. Dette samfunnet vil bli et kommunistiske samfunn og vil være fullstendig
uten motstand.
4) Kan du gir meg en kort forklarering
på kapitalismen?
-
Kapitalismen er et system hvor produksjonsmidlene eies av noen få personer.
Vanlige arbeidere er tvunget til å selge sin arbeidskraft. Under kapitalismen
blir arbeiderklassen utbyttet. Kapitalistene tar fortjenesten av det arbeiderne
skaper, og betaler bare en liten del tilbake som lønn. Jeg synes at det er
umoralsk. Derfor vil dette etter hvert føre til revolusjon: kamp mellom arbeiderne
og arbeidsgiver som skal videre innføre sosialismen.
I
overgangen til sosialismen skal statens innblanding i økonomien gradvis økes.
Flere og flere områder skal gå over fra privat til offentlig drift. Tilslutt en
fullstendig offentlig styring av økonomien. Finansieringen av det økende antall
offentlige oppgaver skal skje ved gradvis høyere skatter.
5) Hvordan er kapitalismen
umoralsk?
- Jeg har ingen tvil om at under
kapitalismen er produksjonen effektiv, men den er jo alt for fremmedgjørende.
Arbeidsdeling som er et viktig prinsipp i kapitalismen er fremmedgjørende. Jeg
mener at selv-realisering kan man bare oppnå ved å realisere alle sine
muligheter, men ikke gjennom arbeidsdeling.
Det
er også fremmedgjørende å måtte selge sin arbeidskraft på det åpne marked under
kapitalismen. Det er fremmedgjørende å produsere for profitt, og det er
fremmedgjørende kun å produsere en liten del av det endelige produkt, slik man
gjør ved et samlebånd i en fabrikk. Lønn som arbeiderne får er så lav at de knapt
vil ha råd til å forsørge seg selv og sin familie. Det skaper en stor forskjell
mellom arbeiderne og arbeidsgiver.
6) Hvem har skrevet den kommunist
manifest?
-
Den kommunistiske manifest? Det kan du kaller Det kommunistiske partis manifest.
Dette manifest er skrevet av meg og min kamerat Friedrich Engels. Det ble
utgitt 21. februar, 1848. Det er hovedsaklig et manifest om kommunistiske
ideologi og historiesyn.
7) Hvorfor er du imot prinsipper
om arbeidstildeling?
-
Det er fordi jeg ønsker seg et samfunn som er organisert slik at ingen har et
eksklusivt virksomhetsområde, men kan utdanne seg i hvilken retning han vil,
(samfunnet regulerer) den allmenne produksjon og gjør det mulig for meg å gjøre
noe i dag og noe annet i morgen, å drive jakt om morgenen, å fiske om ettermiddagen,
å stelle fe om kvelden, og etter måltidet å kritisere så meget jeg lyster –
uten at jeg noen gang blir jeger, fisker, gjeter eller kritiker.
8) Hva er dine anbefalinger til
arbeidene?
- Jeg mener at arbeiderne ikke selv
er i stand til å lede kampen for et bedre samfunn. De bør lede kampen for det
sosialistiske samfunn. De bør ikke være bare så opptatt av ting som høyere
lønn, kortere arbeidstid og bedre arbeidsforhold. Det er ikke nok for dem,
synes jeg. Derfor anbefaler jeg ganske sterkt til alle arbeidere å kjempe for
gjennomføringen av det klasseløse samfunn. Samfunnet virkelig trenger det.
Denne bevisstgjøringen må først og fremst utføres av de intellektuelle nivå.
9) Hva mener du med det
menneskelige samfunn?
-
Jeg mener at det menneskelige samfunn går gjennom forskjellige stadier:
ursamfunnet, slavesamfunnet, føydalismen, kapitalismen, sosialismen og endelig
sluttmålet: kommunismen. Kampen mellom samfunnsklassene driver historien
framover, at historien utvikler seg i stadier, og at arbeiderne ville vinne i
det siste og høyeste stadium som er kommunistisk.
Politisk
utvikling skjer ikke gjennom gradvis forandring, men gjennom plutselige sprang:
revolusjoner.
10) Tilslutt kan du forteller meg
litt om familien din?
-
Jeg er gift med min forlovede Jenny von Westphalen, som er datter av nå avdøde
friherre Johann Ludwig von Westphalen. Vi gifte oss i Pauluskirken i kurbyen
Bad Kreuznah I Rhinlandet 19. Juni, 1843. Vi har syv barn etter hvert. Jeg er
ganske glad i familien min. Familien spiller veldig viktig roller i mitt liv.
Jeg takker min kone Jenny for støtten hun tilbyr for meg og våre syv barn. Det
betyr mye for meg!
No comments:
Post a Comment