Av Robert Sanga Haungo
Hva betyr utdanning? Hvorfor skal man ta
utdanning? Det er vanskelig å definere hva egentlig utdanning betyr. Det er
fordi begreper om utdanning har forskjellige betydninger. Hvert enkelte individ
kan ha sin egen definisjon av utdanning. Jeg mener at ingen kan gi en klar og
fullstendig definisjon av utdanning. Det er fordi hva utdanning betyr kan
variere fra person til person. Man kan ha ulike mening som faktisk er forskjell
fra folk til folk.
Det er forskjellige typer utdanning rundt
om i verden. Man kan ta utdanning både innenfor et skole system og utenfor et
skole system. Det var ikke nødvendig for en bonde å ta utdanning om
bondearbeids på skole i gamle dager. Det er fordi bøndene kan lære seg hvordan
de skal dyrke land fra sine foreldre eller arbeidsgiver. Denne typen utdanning
er en tradisjonell utdanning.
Tradisjonelle måter av utdanning har
forandret seg i moderne tid. Det er mulig å ta yrkes utdanning i forskjellige retninger.
Man kan faktisk ta utdanning på skolen til å bli en fornuftig bonde. En vel utdannete
moderne bønder kan produsere mye mer mat enn før. Det gir muligheter til å
unngå matmangel som folk i gamle dager hadde opplevde.
I Norge var det vanskelig for fattige folk
å ta utdanning. Folk fra landsbyen klarte ikke å ta noen formelle utdanning i
gamle dager. Det var fordi de måtte jobbe for å dyrke land. Å skaffe mat var
viktigere enn å ta utdanning for dem. Så det var naturlig at fattige folk ikke
hadde noen formell utdanning. Derfor var det norske samfunnets utviklings nivå
ikke var så rask som i dag.
Likevel hadde rike familier fra byene muligheter
til å ta utdanning. Men de hadde ikke mulighet til å ta utdanning på sine egne
språk. Det var ingen norske skriftspråk for å lese seg i skole. Så de tok utdanning
på dansk og leste på dansk. Utdanning ga dem mulighet til å lese og kommunisere
med andre folk på dansk.
Folk i gamle dager var veldig opptatt av
religion. Derfor var teologi utdanning ganske populært blant befolkningen både
i Norge og Danmark. Nesten alle prester fra Norge ble utdannet fra Universitet
i København. Nordmenn måtte bare reise til Danmark for å ta teolog utdanning
fordi det var ingen universitet i Norge på den tiden. Men dette ga kulturell utveksling,
og forståelse blant folk i disse to landene i positiv måte.
Boktrykkerkunsten var utviklet i Europa
lenge før første bok ble trykt i Norge i 1643. Denne utvikling om boktrykkerkunsten
ga veiledning for videre utvikling av norsk litteratur, kultur, eventyr,
fortellinger og så videre. Dansk litteratur bidro mye til norsk litteraturs
utvikling selv om nordmenn fikk sitt eget skriftspråk senere.
Utdanning forandret folks måter å tenke på,
filosofere, jobbe, kommunisere og så videre. Utdanning gir kunnskap, og
kunnskap er veldig viktig for samfunns utvikling. Det er utdanning som har forandret
ulike samfunn rundt omkring i verden.
Man kan spørre om det norske utdannings system
er bra nok til å gi kunnskap som nordmenn trenger i en moderne tid? Er det
riktig å gi så mye rettigheter og plikter til både barn og ungdommer i forhold
til deres utdanning? Har dette minstekravet for utdanning forandret norsk
utdannings nivå?
Indira Gandhi, som var Statsminister i
India, satt høy pris på utdanning. Hun hadde et ganske sterkt ønsket om at alle
Indiske befolkningen skulle ha en mulighet til å ta utdanning. Hun arbeidet
veldig hardt, akkurat som Mahamat Gandhi har gjort, slik at den vanlige
befolkningen kan ha anledning til å ta utdanning på skolen. Hun mente at
utdanning skaper likestilling og samtidig gir mulighet til folk for å komme ut
av fattigdom.
Dr. Bhimrao Ramji Ambedkar, som var en
Indisk leder, viste et greit eksempel til alle om hvordan utdanning kan faktisk
forandre samfunnet. Han var en av de mest fattige menene, men han trodde på
utdanning. Selv om han hadde mange vanskeligheter, ga han aldri opp til å ta
utdanning. Derfor ble han en av de rikeste og mektigste men i India på 1900
tallet. Det var hans utdanning som ga mulighet til å bli hva han hadde blitt på
den tiden.
Dr. Ambedkar fikk stipend til å ta videre utdanning både i USA og Storbritannia, da han var nettopp ferdig med både økonomi og statsvitenskap utdanning fra Bombay Universitet i India i 1912. Han fikk doktorgrad i filosofi fra Columbia Universitet, doktorgrad i vitenskap fra London skol av økonomi, doktorgrad i jus fra Columbia Universitet, doktorgrad i literatur fra Osmania Universitet, og Barrister-at-law fra Gray’s Inn, London som videre kvalifiserte han til å jobbe som advokat i kongelig domstol i Storbritannia. Han var en av de mest utdannet men i India, så hadde han anledning til å skrive den Indisk grunnlov, som gir muligheter til fattige befolkninger til å ta både grunnskole og høyere utdanning.
Man kan stille spørsmål om hva som er det viktigst med utdanning? Hvorfor skal man bruker mye tid på å ta utdanning? Det er opp til hvert individ fordi man tar utdanning av forskjellige grunner. Noen tar utdanning for å utvikle kunnskap, mens andre ikke gjør det. Det er mange som tar utdanning bare for å jobbe, men noen tar utdanning for å kunne gi hjelp til de som trenger hjelp.
Piloter tar pilotutdanning for å kunne kjøre
fly, mens bussjåfør tar sjåførutdanning for å kjøre buss. Det er viktig å ta
riktig valg når man skal ta utdanning på et bestemt område. Det er også viktig
for å ta utdanning som man faktisk kan bruke i forskjellige steder.
Jeg bodde i New Delhi, India i 11 år og studerte
mastergrad i statsvitenskap før jeg ble overført til Kristiansund, Norge som en
del av FN program for flyktninger i mars, 2008. Jeg har tatt norskkurs for Bergenstesten
som er kjent som høyere nivå i norsk i løpet av to år. Jeg valgte å ta videre utdanning
innenfor service og samferdsel fordi jeg synes at det er interessant å lære mer
om hvordan transport system fungere. Jeg har tatt pratisk arbeid i forhold til
min utdanning, men jeg trenger å ta videre utdanning for å utvikle min kunnskap
om transport og logistikk. Jeg mener at min planlagt videre utdanning med logistikk
på både høgskole og universitet nivå skal gi meg den anledningen til å skaffe
min drømmejobb i fremtiden.
Jeg mener at kunnskap man får gjennom
utdanning er veldig viktig. Man kan bruke denne kunnskapen så lenge man lever.
Kunnskap er ikke mulig å kjøpe fra andre personer som man kjøper grønnsaker, bil
og så videre. Det er nettopp fordi det krever tid og hardt arbeid. Man kan skaffe
kunnskap gjennom utdanning. Det er kunnskap som gir mulighet for man til å
reise fra et sted til annet sted i løpet av kort tid. Det er utdanning som gir
mulighet til folk å utvikle moderne transport og teknologi systemer. Man kan
faktisk lære seg å produsere moderne tog, biler, fly og båter. Man trenger ikke
å være tvil på om at de som har utviklet disse transporter systemer, hadde tatt
utdanning i forskjellige retninger eller ikke!
Alle norske studenter, som studerer ved
statens godkjente skoler, som både er i Norge og utlandet, kan få både stipend
og lån fra Lånekassen. Kunnskap veksling er veldig viktig. Det er en av de
grunnet til at norske myndigheter støtter norske studenter som tar sin
utdanning i utlandet. Dette gir mye fremtids muligheter for de som ønsker å ta
høyere utdanning på forskjellige steder. De fleste av nordmenn er vel utdannet
fordi staten støtter utdanning.
Utdanning har faktisk forandret folk på
forskjellige steder. Man kan få det mye bedre nå enn før på grunn av høyt utdannings
nivå. Man kan stille spørsmål om hva slag forandring skal skje i fremtiden med
moderne utdanning systemer? Er den morderne utdannings utviklinger bra nok? Vil
det være mulig for en vel utdannet til å forandre hele det norske samfunnet,
akkurat som Indiske ledere gjorde i gamle dager? Er det mange som misbruker sin
utdanning og kunnskaper, istedenfor å gi videre hjelp til de andre som trenger
hjelp?
-------------------
No comments:
Post a Comment